maanantai 28. lokakuuta 2013

IB: OPISKELU

Kun ensin kuulin, että UWC:ssä tehdään IB-tutkinto, ajattelin vaan että jaa, se on se ihan samanlainen kuin yo mutta enkuksi. En siis tiennyt IB:stä mitään muuta kuin sen, millä kielellä se tehdään..  Ajattelin nyt jakaa hieman oman kokemuksen IB:stä tähän asti, jos enemmän kiinnostaa kuulla tai lukea niin wikipedia ja google on taas apuna. Jaan IB:n postauksen kahteen osaan, opiskeluun ja cas:iin koska IB ei suinkaan koostu pelkästään opiskelusta.

Eli IB:ssä suoritetaan kuusi tai joskus seitsemän (mun tapauksessa) ainetta, joista yleensä kolme on higher-leveliä ja kolme standardia. Joskus voi ottaa myös neljä higheria ja kaks standardia mutta on sitä varmaan helpompiakin tapoja kiduttaa itseään hehe. Kahden vuoden päästä keväällä on loppukokeet joka aineesta, ja niistä en oikeastaan tiedä paljon enempää, ei tarvi vielä tietää.. Mutta koko tutkinto ei suinkaan koostu pelkästään niistä kokeista, vaan myös CAS:ista (creative,activity and service) ja jokaisen ib-oppilaan painajaisesta extended essaystä eli EE:stä. EE on 4000 sanainen essee jonka voi siis kirjoittaa ihan mistä tahansa higher level aineesta jota opiskelet.

 Opiskelusta nyt yleisimmin voin kertoa enemmän. Se on ihan loogista että kun opiskellaan vain kuutta tai seitsemää ainetta, niin siinä aineessa myös mennään paljon syvemmälle, ja se on ihan huippua. Suomessa musta tuntu yleensä että miksi me nyt lopetetaan tähän, kun tästä se juttu vasta alkaa.. Kotiläksyjä tulee paljon ja ne on tosi vaativia, ei todellakaan mitään alle tunnin väkerryksiä yleensä. Totta kai se riippuu siitä miten ne tekee mutta tää on mun oma kokemus. Totta kai mä tein Suomessakin läksyjä yleensä sen pari tuntia, mutta joo. Oonkin sanonut, että IB on paljon vaativampi kuin YO, mutta samaan aikaan se on myös paljon, paljon mielenkiintoisempi ja palkitsevampi.

Mä opiskelen itse tosiaan seitsemää ainetta. Highereita mulla on ensiksikin englanti B, josta en oo tähän mennessäkään ottanut vielä selvää. Ollaan kirjoitettu puhe ja blogipostaus ja jonkun verran opiskeltu kielioppia, mutta yleensä ne tunnit käytetään miettien voiko jotain sanoa näin vai ei. Keskustelut niillä tunneilla on kyllä yleensä ihan huippuja, ja ne leviää aina aiheesta.. Se ei oo hirveen haastava, ja on tasoltaan aika lähellä A-enkkua Suomessa (jos noin voi sanoa? en tiedä, mun mielestä se vaan vastaa sitä englantia mitä opiskeltiin lukiossa.) 
Toisena higherina mulla on Economics, joka on taloustiedettä. Se on mulle aika haastavaa, koska en oo opiskellut sitä ennen, mutta toisaalta se on myös älyttömän mielenkiintoista. Tähän mennessä ollaan opiskeltu vasta kaikkia perusteita niin kuin kysyntää ja tarjontaa ja elastisuutta yms. Mutta se on myös sen takia tosi palkitsevaa, kun en tiennyt noista asioista yhtään mitään ennen tänne tuloa, ja nyt tiedän jo jonkun verran. 
Kolmas higher mulla on historia, joka on varastanut mun sydämen täällä totaalisesti. Suomessa mulla oli oikeastaan aina semmonen neutraali suhde siihen aineeseen, en tykännyt mutta en inhonnutkaan. Ja siksi oonkin niin onnellinen, että otin historian vaikka mietinkin kauaa ottaisinko sen tilalle filosofian. Aloitettiin kurssi 1871 vuodesta ja tällä hetkellä opiskellaan ensimmäistä maailmansotaa. Mielenkiintoiseksi siitä tekee sen, että me oikeasti käydään kaikkia maiden välisiä suhteita läpi ja keskustellaan aika paljon. Viime viikolla annoin ensimmäisen esseen, joka oli kyllä ihan totaalisen erilainen. Siinä oikeasti piti perustella, että miksi mietin näin, eikä vaan että no koska oppikirja sano niin. Me ei myöskään käytetä pelkästään oppikirjaa, vaan meillä on nyt jo ainakin neljä eri kirjaa jotka on siis ihan yleisiä historiankirjoja. Meidän opettaja on myös ihan paras, joka totta kai vaikuttaa siihen että istun aina niillä tunneilla niin mielissään.

No sitten standardeihin. Matikka, joka nyt ei koskaan oo ollut mun lemppariaine. Muistuttaa tasoltaan jotain Suomen  pitkän ja lyhyen väliltä, ehkä mun mielestä enemmän pitkää. Se on kuitenkin ihan mukavaa ja ainakin mä oon aina löytänyt vapaaehtoisia auttamaan mua läksyjenteossa jos en tajua jotain.. Sitten toisena standardina mulla on italia, joka on tosi mukavaa. Ne tunnit on pelkästään italiaksi, joten välillä kyllä jäädyn ihan totaalisesti niillä tunneilla kun pitäisi osata vastata ja ainoo mitä pystyn sanomaan on öö. Sitten environmental systems and societies joka nyt on jotain kaikkien tiedeaineiden yhdistelyä humaanisessa mielessä :D En tiedä, ei mikään lempiaine mut ehkä sen kestää. Se societies osuus on se mukava siinä. Sitten viimeinen standard eli suomi joka mulla on self-taughtina, mut joudun käymään world literature tunneilla mikä käytännössä tarkottaa sitä, että nyt luettiin Tsehovin Kirsikkatarha englanniksi ja kirjoitetaan siitä esseet suomeksi..

Mutta joo. IB on siis vaativa mutta myös erittäin palkitseva. Mielipiteitä on varmasti puolesta ja vastaan, mutta kyllä se kuulemma ainakin valmentaa yliopistoon huomattavasti paremmin kuin YO. Ja arvosteluasteikkohan meillä on tosiaan 1-7, ja 4 pääsee läpi. 7 on huippu arvosana ja sitä ei voi verrata mihinkään Suomen asteikolla, ei edes kymppiin. Niitä odotellessa.. Ja kyllähän tuokin tosiaan kertoo vaativuudesta aika paljon että nelosella pääsee läpi.

Tämän postauksen tarkoitus ei sitten ollut niinkään vertailla IB:tä ja YO:ta koska se on aika mahdotonta, vaan lähinnä kirjoitin mun omia kokemuksia siitä, mitä se on ollu tähän asti ja kuitenkin tein yo:takin sen vuoden että tiedän mistä puhun. Kuitenkin en voi sanoa että kumpi on parempi - molemmassa on hyvät ja huonot puolensa, niin kuin kaikessa. YO ei missään nimessä oo huono, mutta sanoisin että IB on mulle parempi siksi, että saan oikeasti keskittyä vain niihin aineisiin mitkä kiinnostaa, ei tarvi istua kemian ja fysiikan pakollisilla kursseilla tai ottaa miljoonasta eri aineesta pakollisia. Toki oon mielettömän kiitollinen mun monipuolisesta koulutaustasta (mun piti miettiä ihan hirveen kauan että mikä on background suomeksi..) koska se mahdollisti sen, että pystyin periaatteessa ottamaan minkä aineen tahansa aikaisemmalla kokemuksella (paitsi economicsin haha). Mutta kuten sanottu, UWC ei todellakaan ole pelkästään opiskelua ja tänne on turha Suomesta lähteä hyvän koulutuksen perään. Jos tänne lähtee vain opiskelemaan, ei saa kokemuksesta irti puoliakaan. Ja se on se asia, minkä kanssa on välillä hankala ylläpitää tasapainoa. Mutta kuten joka postauksessa olen sanonut, olen vain niin mielettömän kiitollinen siitä että saan olla täällä, opiskelu mukaanlukien. 

7 kommenttia:

  1. elät niin mun unelmaa! Tunteet sanoo että todellaki ainakin haen johonkin tuon tyyliseen kouluun, järki sanoo että en pärjää kuitenkaan.. :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos uwc on mulle jotain opettanut niin sen, että kuuntele sydäntä mut pidä pää mukana. Joten go for it, voit lukea mun tarinan uwc:n kanssa mikä todistaa taas kerran et mikään ei oo mahdotonta ja aina kannattaa yrittää tavoitella omia unelmia :)

      Poista
  2. Onko teidän koulussa ollut paljon sellaisia jotka eivät esim. ole päässyt loppukokeita läpi? Meinaan aika korkea läpipääsyvaatimukset näyttää siellä olevan :D Ja toinen kysymys vähän offtopic, mutta minkälainen päihdekulttuuri UWC-kouluissa on vai onko päihteet ehdoton nono? Kiitos muuten siitä, että postaat näin paljon näitä on kiva lukea! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä niitä vissiin on joka vuosi muutama joka ei läpäise totta kai, mut pääosin kaikki tänne tulevat on niin akateemisia et pitäs päästä. Ainaki mä luotan siihen ite et mua ei ois lähetetty tänne jos ne ois vähääkään epäillyt mun kykyä läpäistä IB. Mutta lopussa se on aina itestä kiinni et miten tekee et pääseekö läpi. :) ja no en mä mielellään alkoholista halua puhua, mutta tietyissä kulttuuriinsidonnaisissa tilanteissa me saadaan juoda hieman viiniä, koska se on aika merkittävä osa kuitenkin italialaista kulttuuria. Mut se on koulukohtaista vaikka lähtökohta on nollatoleranssi totta kai.

      Poista
  3. apua tiia ootko sä ihan järjiltäs ku sulla on seittemän ainetta

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. oon XDD nimimerkillä kirjotin tänään suomen esseen ja voi luoja.

      Poista
  4. Ootko huomannu jotain stereotypioita(jotka pitää paikkansa) eri paikoista tulevista esim aasialaisista, latinoista ym?

    VastaaPoista